15 Mayıs 2008 Perşembe

Gülsün Karamustafa Uçan Süpürge’de


Yapıtları bugün birçok ülkede müzelerin koleksiyonunda yer alan, çağdaş sanatın önce gelen isimlerinden Gülsün Karamustafa, özellikle Türkiye dışında heyecanla karşılanan videolarını anlatmak, bu yolcuğundaki serüvenleri meraklısıyla paylaşmak için 11. Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali’ne geliyor.

8-15 Mayıs tarihleri arasında gerçekleşecek 11. Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali, Türkiye’de çağdaş sanatın önde gelen isimlerinden Gülsün Karamustafa’yı ağırlıyor. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Sinema Salonu’nda gerçekleşecek “Güllerim Tahayyüllerim” başlıklı söyleşisinde Karamustafa, Türkiye’de ve dünyada pek çok sergi ve bienal gezmiş videolarını anlatacak.

1978’de ilk sergisini açtı
1969’da İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Resim Bölümü Bedri Rahmi Eyüboğlu atölyesinden mezun olan Gülsün Karamustafa, bir süre İstanbul Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksekokulunda asistan ve öğretim görevlisi olarak çalıştı. Profesyonel anlamda ilk kişisel sergisini 1978'de İstanbul Taksim Sanat Galerisi'nde açtı. 80'li yıllarda İstanbul'da “Günümüz Sanatçıları”, “Yeni Eğilimler”, “Öncü Türk Sanatından Bir Kesit” adı altında belirli aralıklarla yenilenen sergilere yapıtlarıyla katıldı. İstanbul, Ankara, İzmir ve Bodrum'da kişisel sergiler açtı.

1984’te Atıf Yılmaz’ın yönettiği ‘Bir Yudum Sevgi’ filminde sanat yönetmenliği yaparak sinemaya girdi. Başar Sabuncu’nun Asılacak Kadın ve Kupa Kızı filmleri ile Okan Uysaler’in yönettiği TV dizisi ‘Gecenin Öteki Yüzü’nde sanat yönetmenliği yaptı. 1990’da Füruzan’la birlikte ‘Benim Sinemalarım’ filminde kamera arkasına geçti. Türk sinemasındaki ilk kadın ortaklığı olan film, ulusal festivallerin yanı sıra Fransa, Kanada, Mısır, İran, ABD, Japonya, Almanya, Belçika ve Hindistan'da çok sayıda festivale katıldı, ödüller aldı.

Türkiye’de ve dünyanın çeşitli ülkelerinde açtığı “Güllerim Tahayyüllerim” (1998), “İki Enstalasyon” (1999), “Vadedilmiş Resimler” (2000), “Stolen Ideas” (2000), “A Suitcase Trade (100 dollars limit)” (2000) gibi kişisel sergileriyle çağdaş sanatın önde gelen isimlerinden biri oldu. 2000 senesinde Hannover'de Uluslararası Kadın Üniversitesi'nde öğretim görevlisi olarak çalıştı.

Erkekleri ağlattı
2001’de Atıf Yılmaz’ın yönetmenliğini yaptığı, Ekrem Bora, Cüneyt Arkın ve Fikret Hakan’ın ağladığı sıra dışı video projesi “Erkek Ağlamaları-Men Crying”, Proje4L’de açılış sergisinde yer aldı. Musee d’Art Moderne’in koleksiyonuna da dahil edilen çalışma Kore ve Japonya’dan sonra Setinye Bienali olmak üzere üç şehirde birden gösterildi. Ayrıca küratör Harald Szeeman’ın düzenlediği bir programla 2003 yılında Locarno Film Festivali’nde yer aldı.

Karamustafa en son geçtiğimiz sene Yapı Kredi Kazım Taşkent Galerisi’ni iki katlı bir sinemaya dönüştürüp içinde çeşitli durumlardan, gelmiş geçmişten ya da gelecekten söz eden üç film gösterdiği "sineması/cinemasi" adlı sergisiyle adından söz ettirmişti.

Sergi sırasında ayrıca Yapı Kredi Yayınları sanatçı adına özel bir kitap yayımladı. Karamustafa’nın sanat yaşamını, evrelerini, toplumsal tarihle bireysel tarihinin kesişmesini anlatan “Gülsün Karamustafa-Güllerim Tahayyüllerim” adlı monografiyi yazan sanat tarihçisi ve küratör Barbara Heinrich “otuz yılın üzerinde bir süredir memleketinin kültürel kimliğinin yaşadığı değişimleri inceleyen, küresel ile temas edebilmek için yerellik üzerine söz alan bir vakanüvis (Osmanlı Devleti'nde zamanın olaylarını tespit etmek ve yazmakla görevli devlet tarihçisi)” olarak tanımladı sanatçıyı.

Söyleşi 14 Mayıs’ta
11.Uçan Süpürge Uluslararası Kadın Filmleri Festivali çerçevesinde düzenlenen “Güllerim Tahayyüllerim” başlıklı söyleşi, 14 Mayıs Çarşamba günü saat 13:30’da Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Sinema Salonu’nda ücretsiz gerçekleşecek.

Hiç yorum yok: